Plan Pracy Biblioteki Szkolnej
ZADANIA | ŚRODKI i FORMY REALIZACJI | TERMIN |
---|---|---|
I. Praca pedagogiczna z czytelnikiem | 1. Udostępnianie zbiorów: - aktualizacja kart czytelniczych i założenie kart uczniom klasy I oraz wprowadzenie tych danych do MOL-a celem wypożyczania zbiorów. - udostępnianie księgozbioru indywidualnym czytelnikom oraz przekazanie książek nauczycielom języka polskiego i angielskiego. - wypożyczanie zbiorów ( dwa razy w tygodniu), pomoc w wyborach czytelniczych. - zapoznanie z regulaminem biblioteki uczniów klasy I i pasowanie na czytelników. - prowadzenie statystyki czytelniczej semestralnej, rocznej i comiesięczne prezentowanie na gazetce najlepiej czytającej klasy. - wpisanie do Księgi Inwentarzowej Podręczników Rządowych tegorocznych podręczników dla klas 1, 4,6,7 i rozdanie ich uczniom , oraz zebranie ich od uczniów w czerwcu. | IX cały rok co miesiąc i semestralnej IX i VI |
2. Rozwijanie kultury czytelniczej: - prowadzenie indywidualnych rozmów czytelniczych na temat ciekawych, godnych przeczytania książek. - rozmowy o przeczytanych, ciekawych i godnych poleceniach książkach z członkami Klubu Molika - rozwijanie zainteresowania literaturą popularnonaukową. - wyrabianie nawyku samodzielnego korzystania z księgozbioru podręcznego oraz samodzielnego wyszukiwania książek na dany temat. - indywidualizacja działań wobec uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. - pomoc uczniom przygotowującym się do konkursów przedmiotowych i innych. - organizacja zbiorów i warsztatu informacyjnego; uaktualnianie napisów informacyjnych, plansz. - udostępnianie materiałów bibliotecznych na zajęcia edukacyjne. - pomoc w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. - pomoc w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat. - udzielanie wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek, udzielanie porad bibliotecznych, podsuwanie uczniom utworów dostosowanych do ich dojrzałości umysłowej i emocjonalnej. - przeprowadzanie lekcji bibliotecznych. - uczenie poszanowania książek, czasopism i podręczników oraz poprawnego zachowania w bibliotece. | cały rok | |
3. Inspirowanie czytelnictwa poprzez: . reklamowanie książek . udzielanie porad i wskazówek w wyborach czytelniczych, . wystawki okolicznościowe i zakupionych nowości, - przeprowadzenie imprez i konkursów czytelniczych. - rozmowy i dyskusje o książkach z członkami Klubu Molika i polecanie przez nich książek do czytania * Ogłoszenie rankingu na najlepiej czytającą klasę i najlepszego czytelnika szkoły. * Utworzenie Klubu Molika spośród uczniów klas 5i 6 * Prowadzenie według pomysłu i potrzeb członków Klubu Molika w Galerii Korytarz „ Ściany Czytelniczych Inspiracji” *Z okazji „ Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych” zorganizowanie konkursów: dla kl.2 – 3 „ By się czytać chciało zakładkę stwórz wspaniałą” dla kl. 4- 6 na najładniejsze murale z cytatami o książkach. * Polecanie książek poprzez czytanie ich fragmentów uczniom poszczególnych klas przez nauczyciela – bibliotekarza. * Warsztaty tworzenia projektów inicjałów i własnych ekslibrisów dla uczniów klasy 4 *Konkurs dla uczniów klasy 1 na laurkę dla Świętego Mikołaja. * Konkurs wigilijny dla klas 2-3 i kl. 4 - 7 „ Tradycje Świąt Bożego Narodzenia” * Warsztaty dla uczniów klasy 4 „ Recykling Książek” czyli tworzenie ozdób świątecznych ze starych książek. * Zabawa biblioteczna dla uczniów klas 4-7” Znam tę książkę”. * Przedsięwzięcia związane z „ Dniami Kultury Języka Polskiego” * Zabawa biblioteczna dla uczniów klas młodszych „ Mali detektywi na tropach bohaterów książek dziecięcych ” * Wizyta uczniów klasy I w legionowskiej księgarni * Konkursy dla uczniów klas 2-3 i 4-7 „ Tradycje Świąt Wielkanocnych” * Z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci ( 2.04) konkurs na „ Projekt okładki ulubionej książki” dla kl.1-3 * Z okazji Międzynarodowego Dnia Książki i praw autorskich ( 23.04) konkurs na ilustracje, wypowiedź pisemną lub inną formę ” Biblioteka moich marzeń” * Przeprowadzenie wywiadów z rodzicami i dziadkami o ich ulubionych książkach „ Co czytali moi rodzice i dziadkowie gdy mieli 12 lat” * Ogłoszenie najlepiej czytającej klasy i najlepszego czytelnika wręczenie jej dyplomu. |
cały rok
wrzesień listopad listopad grudzień styczeń marzec kwiecień maj czerwiec | |
II Działalność informacyjna i promocja biblioteki | 1. Udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych i rzeczowych. 2. Piecza nad tablicami „ Biblioteka” i umieszczanie informacji na „Ścianie Czytelniczych Inspiracji” 3. Dbanie o estetykę i wystrój biblioteki. 4. Promocja działań biblioteki na stronie internetowej szkoły w zakładce” Biblioteka” , w kronice i na tablicach informacyjnych. | cały rok |
III Współpraca ze Środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym | 1 Współpraca z Radą Pedagogiczną: - gromadzenie ( w miarę możliwości) materiałów przydatnych podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. - pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela; gromadzenie materiałów metodycznych. - udzielanie pomocy, informacji, korzystającym ze zbiorów uczniom i nauczycielom. - współpraca z nauczycielami w ramach realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych. - konsultacja przy zakupach do biblioteki. - planowanie pracy Zespołu Promocji Czytelnictwa. | wrzesień - czerwiec |
2 Promocja roli czytania i biblioteki wśród rodziców: - informowanie o czytelnictwie dzieci i popularyzowanie literatury pedagogicznej ( poprzez umieszczone na stronie szkoły wykazy książek pedagogicznych ) - informowanie o mających się odbyć imprezach na stronie internetowej szkoły i tablicy informacyjnej. | wrzesień -czerwiec | |
IV Samodoskonalenie i doskonalenie zawodowe | 1. Doskonalenie warsztatu pracy. 2. Opracowywanie materiałów do lekcji bibliotecznych 3. Doskonalenie w zakresie technologii informatycznej 4. Udział w szkoleniowych radach pedagogicznych | cały rok |
V. Prace organizacyjno-techniczne | 1.Planowanie i sprawozdawczość - opracowanie rocznego planu pracy biblioteki. - prowadzenie statystyki dziennej wypożyczeń ( 2 razy w tygodniu), półrocznej, rocznej. - opracowanie półrocznego i rocznego sprawozdania z czytelnictwa oraz pracy biblioteki. - prowadzenie dziennika bibliotecznego i dokumentacji. | wrzesień 2 razy w tyg. styczeń, czerwiec cały rok |
2. Gromadzenie, opracowanie, selekcja i konserwacja zbiorów - uzupełnianie zbiorów w miarę możliwości finansowych - zakup nowości zgodnie z zapotrzebowaniem uczniów - uzupełnienie działu lektur i stworzenie zestawu lektur klasy 7 - wzbogacenie księgozbioru o współczesną literaturę dziecięcą i młodzieżową oraz o literaturę dziecięcą w języku angielskim. - pozyskiwanie książek w ramach darów od sponsorów i uczniów szkoły . - zakup książek metodycznych dla nauczycieli zgodnie z zapotrzebowaniem. - prenumerata czasopism zgodnych z zapotrzebowaniem. - selekcja zbiorów- inwentaryzacja ubytków. - konserwacja zbiorów – naprawa książek. - foliowanie zbiorów. - zakończenie działalności biblioteki w roku szkolnym; odbiór książek i podręczników (sprawdzenie ich stanu). - uzupełnienie i zamknięcie całej dokumentacji bibliotecznej. | cały rok | |
3. Organizacja udostępniania zbiorów bibliotecznych -ewidencja- bieżące prowadzenie ksiąg inwentarzowych i rejestru ubytków. - opracowanie zbiorów – klasyfikowanie wg UKD, katalogowanie, techniczne opracowanie książek także za pomocą MOL –a. - prowadzenie Księgi Podręczników Rządowych. | cały rok |