Start  /  O szkole  /  Projekty i programy  /  Złote szkoły NBP  /  Sprawozdanie

Sprawozdanie

Złote szkoły NBP – sprawozdanie z realizacji programu.

W lutym 2021 roku nasza szkoła przystąpiła do programu „Złote szkoły NBP”. Głównym celem programu jest popularyzacja wiedzy ekonomicznej w szkołach. Tematem przewodnim tegorocznej edycji programu są „GIGANCI FINANSÓW OSOBISTYCH”. W trakcie programu utworzyliśmy Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, w skład której weszło dwoje nauczycieli oraz uczniów z klas 7-8. Drużyna zgodnie z regulaminem konkursu miała zrealizować trzy zadania, czyli spotkanie z ekspertem, poprowadzenie lekcji w temacie programu oraz przeprowadzenie szkolnej debaty. Wszystkie z tych zadań powinny były poruszać następujące zagadnienia:

• Planowanie i kontrola wydatków, czyli o sile zarządzania własnymi pieniędzmi
• Sztuka odkładania pieniędzy na wyznaczony cel
• Sposoby na pomnażanie oszczędności – lokaty i moc procentu składanego, inflacja i co trzeba o niej wiedzieć, podstawy inwestowania
• Pierwsze konto bankowe i karta płatnicza – sprzymierzeńcy roztropnych użytkowników
• Pożyczanie pieniędzy a poduszka finansowa. Długi zawsze pod kontrolą
• Bezpieczne zakupy i zaciąganie zobowiązań finansowych a znajomość praw konsumenckich
• Umiejętność zarządzania ryzykiem – o rodzajach ubezpieczeń, w tym emerytalnych


W połowie marca uformowaliśmy naszą drużynę i dokonaliśmy zgłoszenia szkoły do programu. Zgłoszenie fizycznie przygotował nauczyciel koordynator, czyli nasz pan od etyki – Wacław Kobyliński. W skład Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej weszli:

  • Pani Dyrektor Iwona Bekisz – jako drugi nauczyciel,
  • Emil Kacperek kl. 8a – jako przedstawiciel Rady Samorządu Uczniowskiego oraz chętni uczniowie:
  • Kuba Kacperek kl. 7
  • Bartosz Prusinowski kl. 7
  • Marcel Bzdyra kl. 7
  • Bartosz Żuchowski kl. 7
  • Jakub Andrukiewicz kl. 7.

W tym składzie spotkaliśmy się po raz pierwszy 24 marca. Gdzie cała drużyna została zaznajomiona z najważniejszymi założeniami programu oraz wspólnie opracowaliśmy plan realizacji zadań objętych konkursem. Ustaliliśmy również, że w połowie kwietnia zorganizujemy w naszej szkole kluczowy event – Tydzień Ekonomii u Noblistów.
Następne spotkanie Drużyny Ambasadorów odbyło się 31 marca, podczas którego ustaliśmy jakich ekspertów zaprosimy, których nauczycieli poprosimy o przeprowadzenie lekcji, oraz formę debaty szkolnej (zdecydowaliśmy się na formę publicznej debaty oksfordzkiej na forum klas 7-8. Pojawił się jednak problem w postaci dość nikłego doświadczenia uczestnictwa w debatach oksfordzkich, dlatego 7 kwietnia zaprosiliśmy na spotkanie weterana debat oksfordzkich, warszawskiego licealistę – Stanisława Zapałę. Stanisław przygotował nam zajęcia nie tylko o samej debacie, ale również uczył naszych Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, w jaki sposób powinni tworzyć swoją linię argumentacyjną. Również na po tym spotkaniu ustaliliśmy, że nasz Tydzień ekonomii odbędzie się w dniach 12-16 kwietnia.

W ciągu jednego tygodnia miało się odbyć 7 lekcji poświęconych zagadnieniom finansów osobistych, z czego 6 miało być przeprowadzonych przez nauczycieli w czasie normalnych lekcji przedmiotowych, a jedna miała być poprowadzona przez uczniów z Drużyny oraz z Samorządu Uczniowskiego. W tym tygodniu mieliśmy spotkać się również z dwoma ekspertami, uczniowie przygotowali szereg różnych ciekawostek ekonomicznych, które były publikowane w ogłoszeniach w dzienniku elektronicznym „Librus”, zaś drużyna Ambasadorów podzieliła się na propozycję i opozycję w trakcie debaty oksfordzkiej na temat „Czy młodzi ludzie powinni oszczędzać pieniądze?”. Całe wydarzenie promował film przygotowany przez Emila Kacperka.

A co się działo w trakcie Tygodnia Ekonomii u Noblistów? Przeżyjmy to jeszcze raz!


PONIEDZIAŁEK (12.04)

Tydzień ekonomii rozpoczął pan Józef Mieluch, przeprowadzając lekcję matematyki w klasie 8 na temat „Jak zaplanować oszczędzanie? Przegląd ofert bankowych”. Podczas zajęć pan Józef skupił się na wdrożeniu do lepszego zrozumienia systemu bankowego, planowania inwestowania wolnych środków oraz obliczeniach procentowych ze szczególnym uwzględnieniem procentu składanego. Również w poniedziałek pani Iwona Bekisz przeprowadziła w czasie godziny wychowawczej z klasą 7 lekcję na temat „Pieniądze celem czy narzędziem do celu? Różne wartości pieniądza”. Zajęcia te okazały się dla uczniów bardzo inspirujące, ponieważ mieli okazję wypowiedzenia się na temat wartości pieniędzy w ich życiu. W tym samym dniu łączona grupa uczniów z klas 6-8 mogła uczestniczyć w otwartej lekcji etyki pana Wacława Kobylińskiego na temat „Etyka zawodowa i zachowania etyczne w świecie finansów”, gdzie rozważaliśmy jakie zachowania moralne powinny być przestrzegane w życiu zawodowym.

Zwieńczeniem wydarzeń poniedziałkowych było spotkanie z panem Pawłem Jackowskim, naszym ekspertem, który jest absolwentem Copenhagen Business School, a na co dzień mieszka w Kopenhadze. Pan Paweł jest kierownikiem projektów, przedsiębiorcą, muzykiem. Od lat mieszka i pracuje w instytucjach finansowych w Danii. Napisał również książkę "Pokolenie bez granic", w której obala mity wizerunku Polaków na emigracji. W czasie spotkania pan Paweł wdrożył nas w świat ekonomii, wyjaśnił, czym jest pieniądz fiducjarny, ale również przestawił historię pieniądza, opisał działanie systemu bankowego, wyjaśnił czym są krypto waluty. Bardzo cennym dla uczniów było podzielenie się przez pana Pawła swoimi doświadczeniami w studiowaniu i pracą poza granicami Polski. Śmiało można stwierdzić, że spotkanie było bardzo udane.

WTOREK (13.04)

Na lekcji języka polskiego pani Natalia Opara przeprowadziła z klasą 8 lekcję na temat „Wypełnienie druków i formularzy bankowych oraz czytanie ze zrozumieniem umów”. W czasie lekcji omawiała historię bankowości, podstawowe różnice między kartami debetowymi, kredytowymi i bankomatowymi, ale również zapoznała uczniów z drukami i formularzami. Uczniowie również pod jej nadzorem wypełniali druki wpłat gotówkowych i zleceń przelewów. Na podstawie różnych przypadków pani Natalia pokazała uczniom, jak istotne jest czytanie umów kredytowych ze zrozumieniem. Przy okazji uczniowie mogli przejrzeć oprocentowania kredytowe w ofertach różnych banków oraz zastanowić się, w jaki sposób wybrać najkorzystniejszą opcję.
We wtorek odbyło się spotkanie z drugim ekspertem - panem Marcinem Bzdyrą, magistrem ekonomii (absolwent Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej), który ukończył również studia Master of Business Administration (University of Central Lancashire) oraz studia doktoranckie w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Prywatnie Pan Marcin jest ojcem naszego kolegi z klasy 7 i rodzicem, który od lat wspiera nasze szkolne inicjatywy. W trakcie spotkania pan Marcin omówił przy aktywnym udziale uczniów klas 7 i 8 następujące zagadnienia:
• Kieszonkowe czyli budżet oraz dochody i wydatki.
• Rozmowa o alternatywach wydatków.
• Zarządzanie budżetem domowym – sztuka dokonywania wyborów.
• Wprowadzenie do konsumpcji bieżącej a konsumpcji przyszłej.
• Prognozy większych wydatków a systematyczne oszczędzanie vs budżet.
• Formy oszczędzania, w tym oszczędzanie w banku – skarpetka, rachunek bieżący, lokaty terminowe, obligacje skarbowe, akcje, obligacje innych podmiotów niż banki, fundusze inwestycyjne.
• Gwarancje Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
• Rachunek bankowy (osobisty, kredytowy), saldo rachunku, karta debetowa, karta płatnicza (różnice), okres bezodsetkowy, kredyt odnawialny.
• Rachunek internetowy – uwierzytelnianie, dane wrażliwe.
• Karta kredytowa - PIN, kod CVV, numer karty – czyli wrażliwe dane
• Jak zareagować gdy utracisz kartę lub dane dot. rachunku bankowego. Phishing, wyłudzanie danych na ankietera, utrata dostępu do rachunku oraz utrata zasięgu sieci.
• Od kiedy można mieć własny rachunek bankowy?

ŚRODA (14.04)

Tego dnia została przeprowadzona lekcja matematyki w klasie VII przez pana Józef Mielucha.
Temat zajęć „Jak oszczędzać i inwestować?”.
Uczniowie mogli  zaplanować inwestowanie wolnych środków i oszczędzanie. Pan Józef utrwalił uczniom podstawowe pojęcia, które poznali w trakcie spotkań z ekspertami (kredyt, lokata, ROR, kapitał, oprocentowane, akcje, obligacje). Jednak właściwą częścią lekcji było zapoznanie uczniów z pojęciem procentu składanego i obliczenia dyskontowania.


CZWARTEK (15.04)

Był wyjątkowym dniem podczas naszego tygodnia ekonomii, bowiem przeprowadziliśmy szkolną debata oksfordzką. Wydarzenie to zostało przygotowane przez Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Temat debaty: Młodzi ludzie powinni oszczędzać pieniądze. Sędziami debaty byli uczniowie klas 7 i 8, którzy po wystąpieniu ostatniego mówcy opozycji musieli zadecydować, która strona wygrała. Bardziej przekonującą linię argumentacyjną przygotowała opozycja, a tym samym wygrała debatę.
Padały argumenty o tym, że oszczędzanie daje młodemu człowiekowi pewną niezależność, możliwość kupienia sobie wymarzonej rzeczy, na którą go nie stać z kieszonkowego. Natomiast głównymi argumentami opozycji było to, że w młodym wieku należy dbać o relacje, a nie finanse, że pewne bezpieczeństwo zapewniają rodzice, a więc dodatkowe nakłady finansowe powinny być wydawane, na spotkania, które powinny budować więź i relację z rówieśnikami i w dużej mierze ta linia argumentacyjna przekonała naszych uczniów z klas 7-8.


PIĄTEK (16.04)

Ostatnią lekcją ekonomiczną przygotowaną przez nauczyciela był język niemiecki. Pani Kamila Żak przygotowała zajęcia, podczas których uczniowie dowiedzieli się jakie sprzęty domowe zużywają najwięcej prądu, ile energii zużywa przeciętna rodzina  rocznie, ile płacą za prąd Niemcy i ile Polacy. Uczniowie rozmawiali z panią Kamilą, o tym jak dużym obciążeniem są rachunki dla budżetu domowego w obu krajach biorąc pod uwagę różnice w dochodach. Nie zabrakło, jak to bywa w czasie lekcji języka nowego słownictwa, dzięki tej lekcji uczniowie dowiedzieli się, co oznaczają m.in. słowa:
der durchschnittliche Verbrauch - przeciętne zużycie
das Haushalt - gospodarstwo domowe
der Strompreis - cena prądu

Finałem całego Tygodnia Ekonomii była lekcja przygotowana przez Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej oraz Samorząd Uczniowski na temat „W jaki sposób nastolatek może oszczędzać pieniądze?” Lekcja poprowadzona przez Emila Kacperka zrobiła ogromne pozytywne wrażenie nie tylko na nauczycielach obserwujących (Emilu wspaniała robota), ale nawet naszego zaproszonego eksperta – pana Marcina Bzdyrę. Należy dodać, że lekcja była przeprowadzona z dwiema klasami, więc na spotkanie połączyły się 34 osoby.
Tydzień Ekonomii u Noblistów był dla nas bardzo dużym wyzwaniem, ale myślę, że cała Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej jest zadowolona z tego co osiągnęliśmy. W ciągu tygodnia zorganizowaliśmy 9 wydarzeń ekonomicznych, które wprowadziły nie tylko wszystkich uczniów klas 7-8, ale również nauczycieli zaangażowanych w projekt w świat finansów i ekonomii. Do końca marca wyślemy opis realizacji zadań do NBP i z całego serca liczymy, że zasłużyliśmy na tytuł „Złotej Szkoły NBP”.
Mimo skończonego projektu, myślimy, aby na tym nie poprzestawać, W przyszłym roku szkolnym wspólnie z Samorządem zaplanujemy kolejny tydzień, może zmienimy tematykę, ale program „Złote Szkoły NBP” zainspirował nas do działania!

Koordynator programu
Wacław Kobyliński