Cele i założenia programu
Innowacja programowo-metodyczna w Społecznej Szkole Podstawowej nr 35 im. Noblistów Polskich STO w Legionowie: Ogródek u Noblistów – botaniczne dzieło małych i dużych rączek
Wstęp
Kontakt z przyrodą każdy człowiek powinien nawiązać jak najwcześniej i przez całe życie go podtrzymywać. Pierwszym krokiem na drodze do ekologicznego życia powinna być chęć i umiejętność życia w środowisku przyrodniczym. Takim środowiskiem dla uczniów może być ogród szkolny.
Jest to miejsce, które umożliwia dzieciom codzienne bezpośrednie obcowanie z przyrodą, jest najbardziej dostępne i zdecydowanie najbliższe. Zajęcia w ogrodzie nie wymagają długich przygotowań, umawiania dodatkowych opiekunów koniecznych przy wyjściach poza szkołę, organizowania środków transportu. W szkolnym ogrodzie można prowadzić systematyczne codzienne obserwacje przez cały rok. Ten „zielony gabinet” można dostosowywać na bieżąco do potrzeb dydaktycznych (sadzić odpowiednio dobrane rośliny, ustawić stację meteorologiczną itp.) Z tych właśnie względów postanowiliśmy założyć w naszej szkole ogródek, który będzie dla naszych uczniów innowacją pomocną w zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
Innowacja dotyczy treści oraz metod działania w dotychczasowym procesie edukacyjnym uczniów klasy 3 i 4. Zakłada współpracę z klasą 1, 2, 5 i 6, a także z uczniami uczestniczącymi w zajęciach koła przyrodniczo – ekologicznego oraz w zajęciach Dziecięcej Akademii Przyszłości.
Warunki realizacji innowacji
Czas trwania: rok szkolny 2012/2013 - wskazana jest kontynuacja w kolejnych latach szkolnych
Adresaci programu:
- uczniowie kończący I etap edukacyjny – klasa 3
- uczniowie rozpoczynający II etap edukacyjny – klasa 4
- uczniowie uczestniczący w zajęciach koła przyrodniczo-ekologicznego
- uczniowie uczestniczący w projekcie DAP
Sprzymierzeńcy programu:
- rodzice uczniów
- wychowawczyni klasy 4
- nauczyciel plastyki
- nauczyciel zajęć świetlicowych
- samorząd klas starszych i młodszych
Cele innowacji pedagogicznej
Cel nadrzędny: Nabywanie i poszerzenie wiedzy przyrodniczej poprzez bezpośredni kontakt i praktyczne działanie. Uczestnictwo we wspólnych przedsięwzięciach według społecznych zasad współdziałania.
Cele edukacyjne:
- poszerzenie treści z podstawy programowej: edukacja przyrodnicza i matematyczna w klasie 3, przyroda w klasie 4,
- dostrzeganie i uczenie zależności w przyrodzie,
- mobilizowanie ucznia i nauczyciela do poszukiwania nowych skutecznych rozwiązań w przekazywaniu i zdobywaniu wiedzy,
- łączenie elementów zabawy i badań naukowych,
- uczenie stawiania i weryfikowania hipotez,
- rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji np. materiałów edukacyjnych na stronach www.
- rozwijanie twórczych możliwości ucznia, budzenie zainteresowań, motywacji
- stwarzanie sytuacji do kształtowanie w dzieciach postawy prozdrowotnej i proekologicznej
- zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska
Cele wychowawcze:
- dzielenie się swoją wiedzą i pomysłami
- współpraca i wymiana doświadczeń
- uczenie oceny własnych działań i możliwości
- doskonalenie pracy zespołowej i własnej odpowiedzialności za powierzone zadanie i pracę w zespole
- uczenie świadomego uczestnictwa w zespole i sposobów wzajemnego komunikowania się,
- złagodzenie skutków pokonywania progów edukacyjnych etapu I i II.
Metody pracy:
Program wymaga zastosowania aktywizujących metod kształcenia:
- systematycznej obserwacji,
- burza mózgów,
- pokaz,
- doświadczeń i eksperymentów;
- działań praktycznych, fotografowanie (makro)
Formy pracy:
- praca w grupach,
- praca indywidualna
Przewidywane osiągnięcia uczniów uzyskane poprzez wprowadzenie nowych treści do programów nauczania w klasie 3 i klasie 4
Osiągnięcia ucznia klasy 3 | Osiągnięcia ucznia klasy 4 |
---|---|
W zakresie edukacji przyrodniczej:
do żyzności gleby.
| W zakresie przedmiotu przyroda:
|
W zakresie edukacji matematycznej:
|
Harmonogram działań w programie
Lp. | Działanie | Odpowiedzialny | Czas realizacji |
---|---|---|---|
1 | Giełda pomysłów w klasie 3 i 4, uczniowskie projekty zagospodarowania terenu przeznaczonego na ogródek | E. Wróblewska D. Cichecka | początek IX. 2012
|
2 | Zapoznanie rodziców uczniów klasy 3 i 4 z założeniami programu i projektami ich dzieci – na spotkaniu z wychowawcami | E. Wróblewska T. Lasowy | 13 IX 2012 |
3 | Ustalenie zasobów i środków potrzebnych do realizacji programu
| E. Wróblewska D. Cichecka | do 28.IX.2012 |
4 | Przygotowanie terenu ogródka z pomocą rodziców uczniów – ogrodzenie oraz gleba pod zasiewy i zasadzenia | E. Wróblewska D. Cichecka | 29.IX.2012 |
5 | Wybór projektu do realizacji | E. Wróblewska D. Cichecka Samorządy klasowe kl.3 i 4 | X.2012 |
6 | Przygotowanie kwatery roślin cebulowych. Sadzenie cebul żonkili i innych roślin cebulowych, | E. Wróblewska D. Cichecka Uczniowie kl.3 i 4 | X.2012 |
7 | Przygotowanie kwatery bylin – nasady zgromadzonych roślin | E. Wróblewska D. Cichecka Uczniowie kl.3 i 4 | X.2012 |
8 | Wizyta w sklepie ogrodniczym –ustalenie informacji o narzędziach, roślinach sposobach pielęgnacji, potrzebnych do rozpoczęcia sezonu wiosennego w ogródku | E. Wróblewska, uczniowie kl.3 D. Cichecka Indywidualni uczniowie z kl.4 | III.2012 |
9 | Porządkowanie terenu ogródka po sezonie zimowym | E. Wróblewska D. Cichecka Uczniowie kl.3 i 4 | III.2013 |
10 | Zasiewy i sadzenia wiosenne na kwaterach : roślin ozdobnych, roślin nowalijkowych, roślin zielarskich, roślin skalnych,
| E. Wróblewska D. Cichecka Uczniowie kl.3 i 4 | IV/V 2013 |
11 | Utworzenie ogródka petrograficznego i części łącznikowych z parkingiem rowerowym
| D. Cichecka
| IV/V 2013 |
12 | Prowadzenie zeszytu systematycznych obserwacji: klasowych i indywidualnych
| E. Wróblewska D. Cichecka Uczniowie kl.3 i 4 | Cały rok szkolny |
13 | Systematyczne prace pielęgnacyjne
| E. Wróblewska D. Cichecka Uczniowie kl.3 i 4
| Cały rok szkolny |
14 | Dokumentowanie wszystkich etapów prac | E. Wróblewska D. Cichecka | Cały rok szkolny |
15 | Pokazy i wykłady dla młodszych i starszych kolegów | E. Wróblewska D. Cichecka Uczniowie kl.3 i 4 | Według potrzeb |
16 | Gromadzenie przydatnej literatury, filmów, adresów www
| E. Wróblewska D. Cichecka Chętni uczniowie kl.3 i 4 | Cały rok szkolny |
17 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej pokazującej całoroczne działania. Pokaz prezentacji na szkolnym Festiwalu Nauki
| E. Wróblewska D. Cichecka Uczniowie kl.3 i 4 | VI.2013 |
EWALUACJA:
Ewaluacja prezentowanego programu będzie polegała na:
Obserwacji pracy uczniów w czasie zajęć w ogrodzie szkolnym.
Analizie ankiety skierowanej do dzieci opracowanej przez autorki programu.
Obserwacji prezentacji multimedialnej oraz zebranych prac uczniowskich (albumy, dzienniki obserwacji) przez uczniów szkoły i grono pedagogiczne oraz rodziców.
Sprawdzeniu stopnia osiągnięcia założonych celów edukacyjnych modyfikacji programów nauczania za pomocą sprawdzianów przygotowanych przez autorki
Wyniki badania osiąganej jakości, analizę i weryfikację zgromadzonych informacji przeprowadzą autorzy innowacji. Rezultaty przedstawione zostaną na posiedzeniu Rady Pedagogicznej zamykającej rok szkolny 2012/2013
autorki i koordynatorki programu: D. Cichecka, E. Wróblewska